Trinn for trinn

I ungdomstrinnet orienteres undervisningen primært mot elevenes egen dømmekraft og mot ungdommenes nye muligheter for etisk engasjement ved at de utvikler en ansvarlig og positiv relasjon til verden.

8. klasse

13-åringen er inne i puberteten. De er gjerne opptatt av kropp og helse på dette trinnet, og på skolen møtes dette med læring om de indre organer.

Astronomi blir innført som et nytt fag, med særlig vekt på solen og månens bevegelser som basis for forståelsen av årstidsvekslinger, tidssoner, flo og fjære og tidsregning. Også stjernebildene og andre himmelfenomener observeres.

I fysikken utvikles mekanikk, elektrisitet og magnetisme videre fra 7. klasse.

9. klasse

I realfagene lærer elevene om de ulike kreftene og stoffene i verden, utfører forsøk, øver iakttakelsen og lærer gradvis å trekke konklusjoner.

Det er også viktig å prøve å vekke beundring for mennesker som har levd før og hva de har gjort for menneskehetens utvikling.

Fremfor alt må tenkningen styrkes som en motvekt til følelsene.

10. klasse

I 10.klasse har elevenes bedømmelsesevne og tenkning modnet. Historie tar for seg den amerikanske og franske revolusjonen og deretter utviklingen av de politiske systemene og verdenskrigene.
Nå står idéhistorien i fokus som det helt sentrale faget, med den franske, amerikanske og russiske revolusjon og en egen periode i kunsthistorie.

Litteraturen har også en viktig plass, og biografier om store personligheter som Gandhi og Nelson Mandela fester bevisstheten om at et enkelt menneske kan utgjøre en forskjell.