«Jeg var aldri i tvil om at barna mine skulle gå på Steinerskolen i Moss»

På Steinerskolen i Moss blir barna mine sett, de får gode verdier og kunnskap som strekker seg langt forbi det faglige, sier Elisabeth Hermansen

– Jeg var aldri i tvil om at barna mine skulle gå på Steinerskolen i Moss.

Elisabeth Hermansen, mor til ni år gammel sønn og tolv år gammel datter på Steinerskolen i Moss

– Min mor var med på å grunnlegge Steinerskolen i Moss, så jeg er på en måte oppvokst i denne ‘verdenen’. Min erfaring er at på Steinerskolen i Moss blir barna mine sett, de får gode verdier og kunnskap som strekker seg langt forbi det faglige.

– Mange foreldre har fordommer mot Steinerskolen. De tror kanskje at man ikke lærer nok der. Men hvis det var tilfelle hadde skolen blitt lagt ned ganske fort. På Steinerskolen i Moss får barna teoretisk, praktisk og kunstnerisk undervisning hver dag. For hodet, kropp og sjel. De får bygge, utforske, spille, leke og lage. De får lov til å være barn samtidig som de lærer. Læreplanen er godkjent av Utdanningsdirektoratet, og er et reelt pedagogisk alternativ til den offentlige skolen.

– Den største forskjellen er at man lærer pensumet på en annen måte, og at man får en del tilleggskunnskap i andre fag som for eksempel håndverksfag, skolens kjøkkenhage, samt kreative og kunstneriske fag. I tillegg er det stort fokus på å utvikle seg som menneske. Men de har de samme realfagene og de nasjonale prøvene som alle skoler har.

Variert skolehverdag

– Barna lærer også å gå i dybden på det faglige stoffet gjennom praktisk arbeid. En dag kan de sette opp et skuespill for å lære om historie, en annen dag bygger de et skip eller planter poteter for å lære om hvordan det er å være bonde. Jeg har en propell av en niåring, som ikke har godt av å sitte syv timer stille på en stol. Når han lærer matte ved å bygge «vekt x arm» i stedet for å få det forklart i en bok, så tror jeg det sitter bedre for ham.

– Det legges også vekt på å drøfte, reflektere og tolke det stoffet man jobber med. Noe som gir en dypere forståelse hos barna enn om de bare hadde pugget en lærebok. De har nemlig ingen lærebøker, men får utdelt en tom bok som de selv må fylle med kunnskap. Denne kalles for en «silkebok». Steinerskolen buker også digitale hjelpemidler i undervisningen. Men de gjør det i minst mulig grad.

Harmoniske omgivelser

– Det er lagt mye arbeid i utformingen av Steinerskolen i Moss og området rundt. Rommene og byggene skal være vakre og harmoniske. På klasserommene er det ofte et lite kjøkken, frodig planteliv og mange av rommene på barneskolen har også peis. De har også minst mulig leker til barna, for de vil heller at barna skal klatre i trær, utforske naturen eller bygge sin egen hytte. Uteområdet er derfor viktig. Med skolehage, drivhus, rikt planteliv, natur og skog. Jeg synes det er fint med troen på barnas evne til kreativitet.

– Denne harmonien gjenspeiler seg i det sosiale miljøet. Selv om ikke alle er venner med alle, så er de hyggelige mot hverandre i alle skolesammenhenger. De er snille mot hverandre, og alle får lov til å være den de er. Jeg tror det er fordi de jobber veldig mye med å prate sammen. De har ofte debatter og diskusjoner, og lærer å tåle det å være uenig med hverandre. De blir flinke til å uttrykke seg.

Bærekraftig undervisning

– Selv jobber jeg med økologisk mat, og synes det er fint at barna på skolen får økologiske måltider. SFO og kantina på Steinerskolen er gullsertifisert av DEBIO, som vil si at nitti prosent av alt de serverer er økologisk. Mye av det de spiser er også selvdyrket. Elevene er hvert år med på å dyrke, grave, så og høste noe av jorda. Når de senere skal ha skolekjøkken som fag, så vet de hvor den poteten kommer fra. De passer også på en bikube og slynger litt honning. Dette er erfaringer jeg mener er utrolig viktig å ha med seg. Både med tanke på klima og bærekraftighet, men også for å skjønne hvordan planeten fungerer. Barna lærer å danne seg et bredt verdensbilde.

– Jeg tenker at en av skolens viktigste oppgaver er å bidra til menneskets dannelse. Det er noe av det jeg setter aller størst pris på hos Steinerskolen i Moss. Her blir man sett, både som forelder og barn, og alle spiller på lag for å skape et godt miljø.

Les hva flere foreldre mener her