Studiespesialisering hos oss

Moss videregående steinerskole er opptatt av at alt fra undervisning, det sosiale fellesskapet, og det fysiske miljøet skal inspirere deg til å vokse både faglig og som menneske. Her skal du få rom til å være deg selv og til å lære etter dine egne forutsetninger.

Derfor har vi lagt vekt på at skolens omgivelser skal være vakre, med arkitekttegnede passivhus, blomsterbed, kjøkkenhage og utendørs pizzaovn, pluss at vi skal ha dyktige ansatte og varierte faglige opplegg. For alt dette bidrar til at du kan utvikle deg best mulig, mener vi.

Vi synes også det er viktig at du lærer å takle en rekke ulike utfordringer og å løse dem gjennom utforskende læring. Det er derfor vi legger vekt på kunstneriske og estetiske verdier. Fordi skaperevne åpner for oppfinnsomhet, nytenkning og løsningsorientering.

I løpet av studietiden får du flere gode muntlige og presise skriftlige tilbakemeldinger i tillegg til karakterer og oppfølging. Vi mener at slike vurderinger gjør det lettere for deg å forstå hvordan du kan jobbe for å bli bedre, hva du trenger å lære mer om, eller kanskje aller viktigst: hva du mestrer godt allerede. For vi er aller mest opptatt av å bygge opp under dine sterke sider, siden dette gir en mestringsglede som gjerne smitter over på flere fag.

I det siste året på videregående her hos oss velger du et fordypningsemne som vi kaller for årsoppgave i stedet for å ta en avsluttende eksamen. Og det er du som bestemmer tema. For når du får jobbe med noe som interesserer deg, blir du god. Da utvikler du deg faglig og som menneske, du blir tryggere på deg selv og får en læringsglede du kan ta med deg videre i livet. For er du glad i å lære, kan du mestre de fleste av livets uventede krumspring.

Årsoppgaven og måten vi underviser på, bidrar også til at du lærer selvstudieteknikk, noe som klargjør deg for videre skolegang. Avgangselever på Moss videregående steinerskole er med andre ord godt faglig kvalifisert til å ta videre utdanning på et høyere nivå.