Får jeg studiekompetanse?

Gjennomført videregående steinerskole gir generell studiekompetanse. Det betyr at du kan søke høyere utdanning på samme vilkår som elever fra andre videregående skoler.

Vi er opptatt av at alt fra undervisning, det sosiale fellesskapet, og det fysiske miljøet skal inspirere deg til å vokse både faglig og som menneske. Her skal du få rom til å være deg selv og til å lære etter dine egne forutsetninger.

Fordypningsemne erstatter eksamen hos oss

Studiespesialisering: kort oversikt

Meld deg på omvisning/informasjonsmøte

Til Instagram

Les mer om fordypningsoppgaven

Eksamensfri

På Steinerskolen har vi ikke eksamen. I stedet får du mulighet til å fordype deg i et selvvalgt tema gjennom et helt år, i det vi kaller en årsoppgave.

Selvstendig arbeid i samarbeid med en veileder er en god øvelse til videre studier, samtidig som du kan bruke skoletiden til noe du er engasjert i.

Selv om vi ikke har eksamen, betyr det ikke at du ikke får vurdering. Gjennom hele året får du tilbakemeldinger av faglærerne dine. Du får også halvårskarakterer til jul og sommer, og i Vg3 får du standpunktkarakterer.

Mer om fordypningsoppgaven – årsoppgaven

Vitnemål

Etter endt videregående hos oss, får du samme type vitnemål som hos andre videregående skoler med studiespesialiserende linjer. Studiepoengene dine blir utregnet på grunnlag av karakterene du får i de ulike fagene, og brukes til inntak til videre studier.

Moss videregående steinerskole gir elevene tid til refleksjon, rom for utforskning og verktøy til kreativ vekst.
Vurderer du Moss videregående steinerskole?
22. april 2024 / Moss videregående steinerskole

Intervjuer

Ida Jackson
Jeg har alltid trodd at jeg kan lære alt, prøve alt, finne ut av alt, kritisere alt og ombestemme meg igjen. Overgangen til universitetet var utrolig myk. Jeg hadde lært å ikke begrense meg. Og jeg hadde aldri kjedet meg på skolen: Jeg var genuint engasjert, og dermed en læremaskin.
Birk Arildssønn Blekken
Det gjør noe med en å gå på en skole der lærerne er så dedikerte, og så engasjerte i hver enkelt elev. Jeg fikk alltid tid og rom til å dyrke mine interesser, samtidig som jeg ble utfordret på nye områder. Det ga meg trygghet i meg selv og mine ferdigheter.
Silje Piiksi
For meg har alltid praktisk læring vært viktig, noe som gjorde det mye morsommere å lære. Det jeg er mest fornøyd med og som jeg har tatt med meg videre, er skriveteknikken som blir brukt. Ved å bli vant til å skrive egne tekster til forelesningene, er veldig praktisk til høgskole.