Fordypningsemne – årsoppgave

Årsoppgaven er en fri fordypningsoppgave elevene jobber med i et helt år, fra midten av vg2 til midten av vg3. Dette erstatter eksamen hos oss.

Elevene velger selv tema og problemstilling, og arbeider fram et selvstendig prosjekt sammen med en veileder. Denne arbeidsformen er en god forberedelse til oppgaveskriving på universiteter og høyskoler.

Elevene kan velge mellom å skrive en teoretisk oppgave, eller jobbe fram et praktisk prosjekt, men alle oppgavene skal både ha en teoretisk og en praktisk/kunstnerisk del.

Oppgavene blir bedømt av eksterne sensorer knyttet til fagområdene elevene har valgt. Flere av oppgavene har vunnet priser i konkurransen «Unge forskere».

Her finner du vår informasjonsbrosjyre om årsoppgaven.

Studiekompetanse

Tidligere elever har for eksempel valgt å bygge seilbrett, studere arkitektur, gå pilgrimsferd, lage musikk, lede en ungdomsorganisasjon, skrive en roman – og alt mulig annet.

Årsoppgaven kort forklart

Med årsoppgaven jobber du på mange måter: praktisk, kunstnerisk og teoretisk, både muntlig og skriftlig. Du kan styre selv hvilke av disse måtene du vil legge mest vekt på, og dermed lærer du å organisere ditt eget prosjekt.

I motsetning til en eksamen er årsoppgaven noe du lever med, vokser på og tar med deg videre i livet. For mange elever har arbeidet med årsoppgaven fått stor betydning for videre studier og yrkesvalg.

Eksempler på årsoppgaver

Musikkkomposisjon ved Oscar
Musikkproduksjon ved Josefine
Barnebokillustrasjon
Årsoppgave 2023
Bærekraftig mote: Hvordan gjøre klesindustrien mer bærekraftig?
Teater
Musikkproduksjon